Soha ne hagyjunk embert vagy állatot lezárt autóban a tűző napon!
A Használtautó.hu elvégzett egy egyszerű kísérletet, hogy bemutassa, milyen hamar életveszélyessé válhat lezárt autóban a hőség. Nagy melegben, zárt autóban akár 15-20 fokkal melegebb is lehet a benti hőmérséklet, mint a kinti, ami a bent ülőt súlyosan veszélyezteti. A kísérletkben tizenöt perc elegendő volt ahhoz, hogy a tűző napon álló, fekete színű autóban 45 fokra kússzon a szélvédőn hagyott hőmérő foka. Az ablaküveg felerősíti a meleget, így ha egy gyermeket vagy kisállatot a zárt autóban hagyunk, ugyanennek a hőhatásnak tesszük ki. Már öt perc alatt is látványosan, több mint tíz fokkal emelkedett a hőmérséklet, 10 perc elteltével pedig az autóban már elviselhetetlen hőséget, 40 Celsius fokot mutatott a hőmérő.
Az extrém hőmérséklet kiszáradáshoz, eszméletvesztéshez, vagy akár halálhoz vezethet, ezért sose hagyjunk magára lezárt autóban embert vagy állatot, még rövid időre sem. „Magunkat se tegyük ki extrém hőhatásnak, ha az autó átforrósodott, beülés előtt hagyjuk egy kicsit kiszellőzni lehúzott ablakokkal, akár a légkondicionáló elindításával” – javasolja Katona Mátyás, az Autónavigátor.hu, azaz a Használtautó.hu tartalmi oldalának főszerkesztője.
Hőségben az autózás számos veszéllyel jár, a sofőröket megviselheti a meleg, az utakon lévő torlódások, fennakadások miatt ilyenkor sokkal stresszesebbek vagyunk és könnyebben hibázunk. Az egyik legfontosabb szabály, hogy mindig legyen az autóban elegendő ivóvíz, hiszen hőségben fennáll a kiszáradás veszélye, ráadásul folyadékhiány miatt a látás is homályosabbá válhat, a reakcióidő is megnyúlhat.
Az évszak sajátossága, hogy megnövekedik a motoros és kerékpáros forgalom az utakon, amire érdemes az autóvezetőknek külön figyelmet szentelniük.
Készítsük fel az autót is
Az autót is érdemes felkészíteni még a kánikula előtt. Tartsunk árnyékolókat a kocsiban, amik megvédik az utasteret a tűző nap melegétől, így – rövidebb parkolásoknál – elkerülhetjük, hogy felhevüljenek az ülések, vagy a kormány. Egy hirtelen jött jégeső is okozhat kárt járművünkön, a szakemberek azt ajánlják, hogy tartsunk a csomagtartóban egy takarót, pokrócot, amit ráteríthetünk a jármű tetejére, megvédve ezzel felületét.
A jó klíma kulcsfontosságú a nyári vezetésben, de figyeljünk oda, hogy a kinti hőmérséklethez képest maximum 10 fokkal állítsuk hűvösebbre a légkondicionálót.
A hideg levegőt ne közvetlenül magunkra irányítsuk, mert könnyen megfázhatunk. Ha klímát használunk és nem lehúzott ablakkal vezetünk, megelőzhetjük, hogy bogarak, például darázs, szúnyog vagy légy repüljön az utastérbe. Természetesen a téli gumikat feltétlenül cseréljük nyárira, hiszen a Használtautó.hu tartalmi oldalának gumitesztje szerint a téli abroncs nyárias hőmérsékleten már 60 km/óráról is több mint kétszeres fékutat adhat.
Az öltözet is számít
A verőfény elvakíthatja a sofőrt, érdemes ezért napszemüveget viselni, külön érdemes figyelni arra, hogy a fényre sötétedő napszemüvegek valójában az UV sugárzás hatására változtatják fényáteresztésüket, így a mai autók UV-szűrős ablakai mögött nem fognak besötétedni.
Sajnos nincs erre előírás a KRESZ-ben, de nem megfelelő lábbeliben vezetni balesetveszélyes. Nem ajánlott flip-flop vagy bebújós papucsban vezetni – mivel ezek nem tartják megfelelően a lábat, így nincsen határozott pedálérzet, könnyen lecsúszhat a láb a pedálról. Tartsunk váltócipőt az autóban, így a strandról visszatérve sem kell aggódunk magunk és mások biztonságáért, mikor a volán mögé ülünk.