Jump to content

Magyarországon is élő faj lassíthatja az emberi öregedést

2024. 04. 05. 13:10

Tudósok megállapították, hogy a medveállatkákban található fehérjék képesek lassítani az emberi sejtek anyagcseréjét, ami idővel az öregedési folyamatot lassító technológiák kifejlesztéséhez vezethet.

A medveállatkák a világ egyik legelpusztíthatatlanabb életformái közé tartoznak, képesek túlélni a legszélsőségesebb körülményeket is. Magyarországon mintegy száz faja él a medveállatkának.

Túlélik a teljes kiszáradást, a fagyasztást, a több mint 150 Celsius-fokos hőmérsékletet és a sugárzást, amely több ezerszeresen meghaladja az emberi tűrőképességet, és még a világűr vákuumát is képesek túlélni. Korábbi tanulmányok kimutatták, hogy ezek a fél milliméternél is kisebb élőlények képesek vegetatív állapotba kerülni, hogy megvédjék a testüket, amikor veszélynek vannak kitéve.

A tudósok arra törekedtek, hogy kiderítsék, pontosan milyen mechanizmusokat használnak a medveállatkák arra, hogy környezeti stresszhatások esetén belépjenek ebbe a „felfüggesztett” állapotba, illetve, hogy kilépjenek belőle.

Az amerikai Wyomingi Egyetem által vezetett kutatócsoport megállapította, hogy a medveállatkák a sejtjeikben bizonyos fehérjéket használnak az életfolyamatok lelassítására.

Amikor ezeket a fehérjéket emberi sejtekbe juttatták, azt fedezték fel, hogy a molekulák lassították az anyagcserét, akárcsak a medveállatkáknál. A kutatók továbbá arra is rájöttek, hogy az emberi sejtekbe ültetett medveállatka-fehérje hatására a sejtek ellenállóbbá váltak a környezeti hatásokra.

„Ahogy a szélsőséges hatás megszűnik, a fehérjék feloldódnak, és az emberi sejtek is visszatérnek a normális anyagcseréjükhöz”

– mondta Thomas Boothby, a tanulmány társszerzője.

A legújabb felfedezés olyan új technológiák kifejlesztéséhez vezethet, amelyek középpontjában a sejtek vagy akár egész organizmusok felfüggesztett életre keltése áll az öregedés lelassítása érdekében.

(Forrás: szeniormagazin.co.hu;hirado.hu | Kép: pixabay.com)