A szomszédos Horvátországban nyílt meg az első olyan klinika, a közép-európai térségben, ahol az alkohol-, a szerencsejáték- és a drogfüggők mellett a technológiai függőséget is gyógyítják. A fővárosi kórház pszichiátriai szárnyában alakították ki az új részleg helyét, ahova valószínűleg kevesebben térnek be, mint ahányan ténylegesen szenvednek a problémától.
Irena Rojnic Palavra pszichiáter az új szárny megnyitásával kapcsolatban azt mondt, hogy elsősorban olyan fiatalok kezeléséről van szó, akik szinte képtelennek mutatkoznak a normális életre az internet, a számítógépes játékok és a mobiltelefon megvonása után. A pszichiáter szerint ugyanakkor nem könnyű felismerni az internetfüggőséget.
"Ha valaki négy-öt órát tölt naponta a világhálón, és közben nem végzi el az iskolával vagy munkával kapcsolatos feladatait, az már jel" - hangsúlyozta a szakember. Hozzátette, hogy az interneten eltöltött idő mellett sokkal fontosabb, hogy milyen tünetek jelentkeznek.
"Amennyiben egyre több és több időt töltünk a számítógép előtt vagy okostelefon társaságában és elveszítjük az időérzékünket, továbbá problémáink adódnak emiatt a munkahelyünkön, az iskolában és a családban, valamint semmit sem tudunk tenni ellen, ideje, hogy szakember segítségét kérjük" - vélekedett Rojnic Palavra.
Horvátországban nincs pontos adat arról, hány internetfüggő van az országban. Szakértők szerint a lakosság közel 11 százaléka szenved a szenvedélybetegség ezen formájában, vagyis országszerte körülbelül 400 ezer ember. Ez a szám a tengerentúlon jóval nagyobb lehet, míg hazánkban egy magyar átlagosan napi 86 percet tölt a Facebookon.
Ami a hazai közösségi háló és internet használatot illeti, a legintenzívebb felhasználók körében felülreprezentáltak a nők, az alacsonyabb iskolai végzettségűek és a 30 év alattiak. Az aktív felhasználók négyötöde mindennap, nyolc százalékuk hetente egyszer lép fel az oldalra, és minél gyakoribb látogató valaki, annál valószínűbb, hogy okostelefonon lép be a közösségi oldalra. Ugyanakkor a Facebook-csúcsidő munkaidő utánra, az esti órákra tehető. A közösségi oldalt 100-ból 49-en használják kommunikációra, 43-an szórakozásra, 40-en tájékozódásra. A legnépszerűbb bejegyzések között 66 százalék a vicces tartalmakat említette, a zenét 55, a tudományos-technikai közléseket 45 százalék jelölte meg. Ami viszont még ennél is meglepőbb, a Samsung kutatása szerint naponta nyolcvan alkalommal pillantunk rá az okoskészülékekre!
További érdekességekért, bátran keresd fel a Szeniormagazin Facebook oldalát!